Zhang Dali: Inna historia
Marii Konopnickiej 26 Kraków
19.05 - 14.06.2015
Pierwszy mityng sportowy Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, 1952
Zdjęcia, które na potrzeby tej wystawy wybrał i zestawił Zhang Dali, ilustrują techniki stosowane do przerabiania oficjalnych fotografii (a zatem mniej lub bardziej subtelnego zmieniania rzeczywistości) w Chinach czasów Mao. Celem tych wyidealizowanych obrazów – Zhang, przyjmując wywrotową rolę dociekliwego artysty-archiwisty, dociera do ich oryginałów – jest ukazanie i propagowanie ideologicznego ducha epoki pod pozorami dokumentalnej autentyczności i rzetelności reportażu prasowego. Zdjęcia próbują ukazać niepowstrzymany impet sił historycznych oraz stabilizującą moc trwałego, rozważnego przywództwa politycznego.
Do stosowanych środków manipulacji fotograficznej należą: całkowite usunięcie danej osoby lub określonego elementu z kadru; zastąpienie postaci „niepożądanych” „pożądanymi”; przycięcie fotografii pozwalające na „przekadrowanie” rzeczywistości i skrzywienie perspektywy; zmiana tła zdjęcia tak, aby plastycznie i dramaturgicznie uwypuklić centralną postać, podkreślając tym samym jej prestiż, zwłaszcza kosztem rywali lub podwładnych, wreszcie retuszowanie głównego bohatera lub bohaterów, by zbliżyć ich wygląd fizyczny do społecznego ideału doskonałości
Jednak projekt Zhanga Daliego jest jednak ważny nie tylko dlatego, że obnaża i opisuje przestarzałe praktyki zamierzchłej epoki. Artysta pokazuje, że propagandowa manipulacja oficjalnym przekazem – niezależnie od systemu politycznego, w którym się ją stosuje – może wpływać na odbiór rzeczywistości. Zniekształcenia faktograficzne i wizualne są nie tylko powszechnie akceptowane, lecz także praktykowane: ludzi pociągają przyjęte ideały piękna, charyzmy i „potęgi”.
Kurator: Wu Hang
Zhang Dali, absolwent Centralnej Akademii Sztuki Użytkowej w Pekinie. Jako artysta podejmuje wiele tematów i używa rozmaitych technik: malarstwa, graffiti, rzeźby, fotografii, instalacji oraz performance’u. Był pierwszym artystą graffiti w Chinach. W 2003 rozpoczął obszerne badania nad wykorzystaniem sloganu i obrazu w propagandzie. Ich rezultatem jest cykl fotograficzny Inna historia. Jego prace wystawiano m.in. w Museum of Modern Art i Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, w ramach biennale w Wenecji, w Guangdong Art Museum, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz Saatchi Gallery.
Manggha Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej
ul. Marii Konopnickiej 26
Wernisaż: 17.05.2015, 19.00
Czas trwania wystawy: 19.05–14.06.2015
wt–nd 10.00–18.00
04.06 nieczynne
bilety – 10 PLN / 15 PLN
wstęp wolny: wtorek